Matematiksel Akıl Yürütme ve Problem Çözme Becerisi

Matematiksel Akıl Yürütme ve Problem Çözme Becerisi

Konya 5. Sınıf Matematik Özel Ders Kampı – Rehber Yazı #12
Önceki yazı: Olasılık ve Tahmin Gücü


Konuya Giriş

Matematik, sadece işlem yapmak değildir. Gerçek matematik, neden, nasıl ve başka hangi yollarla? gibi sorularla düşünmektir.
Bu yazıda, akıl yürütme nedir, nasıl geliştirilir, 5. sınıf problemlerinde nasıl uygulanır gibi sorulara cevap vereceğiz.


Akıl Yürütme Nedir?

  • Bilgileri kullanarak yeni çıkarımlar yapmaktır

  • Verilenlerle sorulanı ilişkilendirme becerisidir

  • “Önce neyi biliyorum? Sonra neyi soruyor?” sorularıyla düşünmeyi içerir

  • Farklı yollarla çözüme ulaşma becerisidir


Problem Çözme Basamakları

  1. Soruyu dikkatle oku

  2. Verilenleri ve isteneni belirle

  3. Şekil çiz, tablo oluştur, denklem kur (gerekirse)

  4. Uygun işlem(ler)i seç

  5. Sonucu kontrol et ve “mantıklı mı?” diye değerlendir


Stratejik Düşünme Örnekleri

  • Tahmin et → işle

  • Şekil çiz → ilişkileri gör

  • Tersine işle → geriden çöz

  • En az–en çok gibi ipuçlarını iyi oku

  • Parça–bütün ilişkisi kur


Uygulama: Günlük Hayat Problemleri

“Bir öğrenci her gün 20 sayfa kitap okursa, 8 günde kaç sayfa okur?
Peki, hedef 250 sayfaysa kaç gün sürer?”

Burada sadece çarpma değil, plan yapma ve tahmin etme becerisi devrededir.


Dikkat Edilmesi Gerekenler

  • İşlem yapmadan önce düşün!

  • “En kolay işlem” her zaman en mantıklı yol değildir

  • Aynı sonucu farklı yollarla bulabilmek matematiksel esnekliktir

  • Problem çözümünde yanlış sonuç bile doğru yöntemle geldiğinde değerlidir


Konya’da 5. Sınıf Matematik Özel Ders Yaklaşımı

Konya’daki özel ders programlarımızda:

  • Her dersin sonunda “akıl yürütme soruları” çözülür

  • Öğrenciden sadece cevap değil, düşünce yolu istenir

  • Deneme sınavları + bireysel çözüm analizleri yapılır

  • “Çözemedim” yerine “başka nasıl çözebilirim?” sorusu teşvik edilir


Kapanış: Kampın Kazanımı

Bu 12 yazılık kamp dizisi ile öğrenciler:

  • Tüm konuları sırayla, stratejik biçimde öğrenmiş

  • Konu + işlem + düşünme becerilerini birleştirmiş

  • Yeni nesil sorulara karşı hem bilgili hem bilinçli hâle gelmiştir

X