Permütasyon, Kombinasyon ve Olasılıkta Akılcı Yaklaşımlar

Konya TYT Özel Ders Yaz Kampı – 14. Yazı
Önceki yazı: Mantık ve Önermelerle Akıl Yürütme Alıştırmaları
Sonraki yazı: Fonksiyon Kavramı ve TYT'de Yoruma Dayalı Sorular (link taslağı hazırlanacak)


Konuya Giriş

TYT'de sayma kuralları ve olasılık, birçok öğrencinin korkulu rüyasıdır. Aslında konuların temeli oldukça nettir. Bu yazıda, karışık gibi görünen bu konuları adım adım, sade örneklerle açıklayacağız. Ayrıca özel derslerde kullandığımız stratejik yaklaşımı da paylaşacağız.


Kavramlar ve Aralarındaki Farklar

  • Permütasyon: Sıra önemliyse kullanılır. (Kimin birinci, ikinci olduğu önemliyse)

  • Kombinasyon: Sıra önemli değilse kullanılır. (Bir grup seçilecek ama sıralama yoksa)

  • Olasılık: İstenen durum bölü tüm durum formülüyle hesaplanır.

Bu üç konunun ortak noktası sayma ve düzenleme üzerine kuruludur.


Sık Yapılan Hatalar

  • Permütasyon ve kombinasyon arasındaki farkı kavrayamamak

  • “Yer değiştirme mi, grup seçimi mi?” sorusunu sormadan formül uygulamak

  • Olasılıkta istenen durumu yanlış saymak

  • Sıfırdan bire giden olasılık mantığını ihmal etmek

TYT’de bu konularda yapılan hatalar genellikle konuyu anlamadan formül ezberlemekten kaynaklanır.


Konya TYT Özel Derslerinde Nasıl Ele Alınır?

Konya’daki birebir özel ders kampımızda bu konular:

  • Günlük hayatla ilişkilendirilerek işlenir

  • Öğrenciye “olay nedir, istenen nedir?” sorusu sürekli sorulur

  • Ağaç şeması ve sistematik dizim yöntemleriyle gösterilir

  • Ezber değil, strateji geliştirme hedeflenir

Öğrenci sadece doğru cevabı değil, neden bu yolu seçtiğini öğrenir.


Problem Odaklı Uygulama Örnekleri

  • 4 kişi yan yana kaç farklı şekilde oturabilir? (Permütasyon)

  • 10 öğrenciden 3’ü projeye seçilecek. Kaç farklı grup oluşturulabilir? (Kombinasyon)

  • Bir zar atıldığında 2 gelme olasılığı kaçtır? (Olasılık)

  • Bir kart seçildiğinde kırmızı olma ihtimali nedir? (Olasılık)

Her soruda önce “Bu soru sayma mı, düzenleme mi, şans mı?” sorusu sorulmalı.


Muhakeme ve Düşünme Sorusu

“Bir öğrenci, ‘Olasılık sorusuysa her zaman kombinasyon kullanırım’ diyor. Bu ifade doğru mudur? Neden?”

Bu tür sorularla işlem refleksinizi değil, düşünce biçiminizi geliştirirsiniz.


Konya’da TYT Sayma ve Olasılık Desteği

Özel derslerde öğrencinin hata yaptığı nokta anında tespit edilir.
Soru tiplerine göre formül değil, yöntem ezberi kazandırılır.
Bu sayede öğrenci her soruda ezber aramak yerine strateji geliştirir.


Sonraki Adım
Bir sonraki yazımızda fonksiyon kavramını ele alacağız. TYT'de grafik yorumlama, bağıntı, değer bulma gibi alanlarla doğrudan ilişkilidir.
Yazının başlığı: Fonksiyon Kavramı ve TYT'de Yoruma Dayalı Sorular
Yazıya şu bağlantıdan ulaşabilirsiniz:
https://www.konyaozelders.tr/tyt-matematik/kamp-programi/fonksiyon-kavrami-ve-tytde-yoruma-dayali-sorular

X